Jak vybrat účetní software
Nejprve je potřeba si uvědomit, co očekáváme od účetního software, ve kterém povedeme své účetnictví. Každé podnikání vyžaduje něco jiného. Na trhu je celá řada různých účetních software, není jednoduché si vybrat účetní sotfware, který Vám sedne.
Důležitým požadavkem na účetní program by měla být jeho aktuálnost s ohledem na legislativu a také možnost, způsob a cena pravidelné aktualizace do budoucna. Dlouhodobě efektivní bude váš účetní program pouze tehdy, pokud bude dodavatel softwaru pravidelně, automaticky a ideálně jednoduchým způsobem program aktualizovat tak, aby splňoval požadované normy. V případě potřeby by měla být samozřejmostí i rychlá reakce na změny v zákoně. Nestyďte se přitom ptát i na cenu těchto aktualizací. Nejspíš budete překvapeni, jak velké rozdíly v nabídce výrobců programů objevíte.
Vhodný účetní software pro velké firmy
Jedním z nejdůležitějších kritérií je nepochybně velikost firmy. Pokud hledáte komplexní řešení pro velkou mezinárodní společnost, rozhodně dbejte na snadnou propojitelnost s ostatními softwarovými produkty. Některé typy účetních systémů umožňují kromě vedení účetnictví například přípravu finančních sestav a jiných výkazů pro vedení společnosti.
Software pro mezinárodní společnosti může být vhodný pro všechny firmy v oblastech, jako je pojišťovnictví, bankovnictví, cestovní ruch nebo logistika. Umožňuje spravovat pohledávky, závazky, registr majetku, ale také zpracování nákupních objednávek nebo registr došlých faktur a podobně.
Přechod na jiný software u již zaběhnuté společnosti
Již rozběhnutá firma, ale řeší jiné problémy - jedním z nich bývá to, že současný systém nemá dostatečnou podporu ze stany dodavatele. Účetní program bez podpory je jako auto bez servisu - nějakou dobu bude jezdit bez problémů, ale časem jezdit přestane. Každá firma se v čase mění, roste nebo optimalizuje, dá se tomu říkat jakkoliv. Pokud těmto změnám nedokážete váš informační systém přizpůsobit, významně se snižuje jeho efektivita a užitečnost a tím i konkurence schopnost Vaší firmy. Dnešní systémy jsou rozsáhlé, obsahují desítky člověkoroků vývoje, není možné ani efektivní zkoušet metodou pokusů a omylů, nebo studiem rozsáhlých návodů, jak a co nastavit. Mnohem jednodušší a (když spočítáte i strávený čas) také levnější, je prodiskutovat předpokládané změny s dodavatelem daného programu. V případě, že dodavatel vašeho účetního programu neumí (nebo nechce) takové služby poskytovat, je nejvyšší čas poohlédnout se po jiném. V tomto případě mohou být zajímavé modulární systémy, které jsou dodávány několika různými partnery - pokud nejsme spokojeni s aktuálním dodavatelem, je možné vybrat jiného, aniž by bylo nutno měnit vlastní celý informační systém.
Menším firmám stačí jednodušší řešení
Pokud máte menší společnost, bude vám pravděpodobně stačit jednodušší řešení účetnictví. Můžete se snadno orientovat podle počtu uživatelů, kteří ho budou využívat. Existují menší softwary pro fyzické osoby, ale také pro firmy s 10 až 50 zaměstnanci, jejichž součástí je také modul pro účetnictví.
Také malé firmy mohou potřebovat daňovou evidenci, podvojné účetnictví nebo snadnou správu interních dokladů.